Ivar Kreuger del 2

Då var det dags för den andra och sista delen kring en av Sveriges mer kända affärsmän, historiskt sett. Namnet Ivan Kreuger kanske inte ringer en klocka hos alla, men om vi istället nämner smeknamnet som han fått, tändstickskungen, då är det en helt annan historia. I den första delen om Kreuger skrev jag lite om hans historia och personliga liv vilket jag tänkte fortsätta med här.

Kreuger, som var en affärsman som befann sig på resande fot titt som tätt hade privata bostäder runt om i världen däribland i Stockholm, New York, Paris och Warszawa. Förutom detta hade han även ett sommarhus beläget på den privata ön, Ängsholmen i Stockholms skärgård. När var ute på affärsresor föredrog han att möta affärskollegor i Paris, både I och utanför sin bostad han hade på 5, Av. Victor Emanuel III, en gata som idag går under namnet Avenue Franklin D. Roosevelt efter den amerikanske presidenten. Förutom alla dessa bostäder hade Ivar också ett stort intresse när det gäller motordrivna lyxjakter vilket han ägde ett flertal av genom åren, däribland Elsa som byggdes under 1906, Loris som byggdes 1913, Tärnan som byggdes 1925 och hans mest kända av dom alla, Svalan som sjösattes på Lidingö under 1928. Detta var en 12 meter lång, 4,5 ton tung båt som hade en massiv V12 motor på närmare 32 liter och som levererade hela 650 hästkrafter och som gjorde att båten kunde nå hastigheter upp emot och över 50 knop beroendes på väder och vind.

Han hade också ett stort intresse när det gäller böcker, vilket man också kunde se I hans lägenheter I både Stockholm och New York samt en omfattande samling konstverk. Allt detta skulle dock räknas in i den konkurs som Kreuger sattes i och som resulterade i att alla hans ägodelar såldes på auktion. Konstsamlingen bestod av 88 värdefulla tavlor där 19 av dem var målade av svenske konstnären Anders Zorn. Förutom detta fanns det också verk från Van Gogh, Rembrandt och Anthony van Dyck.

Kreugerkraschen

Kreugerkraschen är samlingsnamnet på de event som skedde efter att den finansiella marknaden kollapsade under 1929. Kraschen kom under 1932 och skedde på grund av depressionen som följde kraschen på Wall Street under 1929. Tre år efter denna krasch lyckades Kreugerkoncernen inte längre hålla sig flytande då Kreugers företagsimperium var högt belånat, för högt vilket i sin tur då resulterat i en enorm likviditetskris. Finansinstitut och personer som lånat ut pengar till verksamheten och som sedan drabbats av kraschen under 1929 började nu säga upp sina lån under början av 30-talet, då de var tvungna att se om sitt egna hus. Företaget försökte rädda situationen genom nya lån från svenska riksbanken och andra stora banker i Sverige, utan resultat.  Sen efter Kreguers död den 12 mars, 1932, föll då allt samman. Då koncernen inte hade möjligheten att återbetala lånen så var den enda utvägen att sätta affärsverksamheten och Kreuger själv i konkurs. Resultatet innebar inte bara problem för de efterlevande i Kreugerfamiljen utan också för Sverige som land, då Kreuger bidrog en stor del till den svenska ekonomin under perioden.

Wall Street
Wall Street